söndag 12 februari 2017

Andra veckan

Andra veckan här i Århus har kommit och gått. Studierna har börjat komma igång. Lite långsamt men mer på grund av att jag inte behöver en introduktion till det danska utbildningssättet. 

Det är intressant att få se hur det skiljer sig mellan högre utbildning här och i Sverige. Men det är mer en nyansskiftning än helt nytt.


Sen är vår lilla grupp på 8 st internationella och 5 st danska studenter rätt koncentrerad så det kommer nog bli rätt kvalitativ undervisning. Vi har tillgång mycket snabbare lärarfeedback än vad man vanligen skulle kunna ha.

Signade upp till Lær danska kursen. Ska ta och se ifall det finns några bra studentaktiviteter, som inte innefattar drickande, så jag kan få mer tillfälle att prata danska och inte utesluta de övriga internationella studenterna ur samtalet.

Avslutningsvis så öppnade studentbaren denna veckan. Tema var kærleksbar med speed-dating och røda ballonger. Får se ifall de har något liknande då jag inte var riktigt varm i kläderna för att speeddejta. Lite anorlunda att börja dricka 14:00 i skolan och avsluta med biljard på Skjoldhøjkollegiets bar.





Känner jag tog lite fel beslut när jag valde att bo lite bättre efter att ha sett Skjoldhøjs lägenheterna. Skulle valt Skjoldhøjkollegiet istället. Bättre att bo lite mer avsides, ta bussen och ha nära till socialt umgänge än att bo bra, centralt och bort från alla andra. Kan ta bussen eller cykla men det är lite av en "pain-in-the-ass" att göra det. Får se hur jag känner längre fram.

Annars en lyckad vecka här i Aarhus. Skulle vara trevligt ifall det skandinaviska vädret kunde sluta flytta fram vintern hela tiden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar